Review: Samsung Galaxy S23+ Penaikkan Taraf Kemas Kini Mantap 2023


Paparan yang lebih cerah, jangka hayat bateri yang lebih lama & kamera yang hebat menambah kemas kini yang hebat!

Saya telah menghabiskan beberapa hari terakhir menguji Galaxy S23 Plus secara menyeluruh, dan terdapat beberapa penambahbaikan nyata di sini. Paparan lebih cerah dan antara yang terbaik yang anda akan dapati pada telefon Android. Hayat bateri lebih lama. dan cip Snapdragon 8 Gen 2 untuk Galaxy mengalahkan iPhone 14 Pro pada prestasi grafik. Paling penting, Galaxy S23 Plus mengatasi 

Galaxy S23 Plus dilancarkan. Itu memberi anda storan 256GB, cipset Snapdragon 8 Gen 2 untuk Galaxy, dan persediaan tiga kamera dengan kamera swafoto hadapan 12MP baharu. Anda juga boleh mendapatkan telefon dalam perisa 512GB.

Disertai oleh Galaxy S23 dan Galaxy S23 Ultra, Galaxy S23 Plus terletak betul-betul di tengah-tengah dua model lain. Ia adalah Galaxy S23 yang lebih besar dengan bateri yang lebih besar, dua kali ganda kapasiti storan permulaan, dan pengecasan berwayar 45W yang lebih pantas. paparan Super AMOLED 6.6-inci mempunyai kadar penyegaran 48-120Hz dan resolusi FHD+ yang sama. Ia juga berkongsi kamera belakang dan hadapan yang sama seperti Galaxy S23.

Untuk ketersediaan, anda boleh mengambil Galaxy S23 Plus daripada kebanyakan pembawa dan peruncit elektronik, termasuk kedai dalam talian Samsung sendiri. anda mungkin temui nilai tukar beli yang baik pada peranti lama anda, jadi pastikan anda menyemak halaman tawaran Galaxy S23 terbaik kami untuk memastikan anda menjimatkan wang sebanyak mungkin.


REKAAN DAN BINAAN :
Samsung mengekalkan reka bentuk biasa untuk Galaxy S23 Plus, yang, dari hadapan, kelihatan tidak dapat dibezakan daripada Galaxy S22 Plus. Di bahagian belakang, perkara kelihatan berbeza sedikit terima kasih kepada susun atur modul kamera baharu.

hilang ialah reka bentuk potongan kontur yang diperkenalkan pada Galaxy S21 dengan kanta bertindan secara individu menggantikannya. Ia kelihatan serupa dengan Galaxy S23 Ultra, tolak kamera telefoto kedua dan autofokus laser. Saya mengalu-alukan peralihan ini kerana ia menambahkan beberapa perpaduan antara siri Galaxy S23.

Serta-merta selepas mengambilnya, saya fikir Galaxy S23 Plus berasa sangat terbina dengan baik. Ia padat dengan berat yang selesa pada 6.9 auns (196 gram). Saya menghargai kekukuhannya, yang memberi inspirasi kepada banyak keyakinan bahawa ia akan bertahan daripada penurunan yang tidak disengajakan.

Sebahagian daripadanya datang daripada penggunaan Gorilla Glass Victus 2 baharu oleh Galaxy S23 Plus, yang menawarkan lebih ketahanan untuk skrin. Bingkai Aluminium Armor menambah beberapa struktur manakala bahagian belakang juga terletak di bawah Gorilla Glass Victus 2. bahagian terakhir teka-teki ialah penarafan IP68, bermakna Galaxy S23 Plus boleh bertahan sehingga 1.5 meter di bawah air selama 30 minit.


PAPARAN SKRIN :
Seperti peranti Galaxy S pada masa lalu, paparan menjadikan Galaxy S23 Plus benar-benar menonjol daripada persaingan Androidnya. Menampilkan kecerahan berkadar maksimum 1,750 nits (meningkat daripada 1,300 nits pada Galaxy S22 Plus).

Pada 6.6 inci, Galaxy S23 Plus mencapai keseimbangan yang baik antara Galaxy S23 yang lebih kecil (6.1 inci) dan Galaxy S23 Ultra yang besar (6.8 inci).

Permainan Konsol Games Nintendo dari GamesCube Emulator, permainan sangat lancar.

Permainan Konsol Games Nintendo dari PPSSPP Emulator, permainan sangat lancar.

 Kekecewaan terbesar saya dengan paparan, bagaimanapun, adalah disebabkan oleh kadar penyegarannya.

Walaupun Galaxy S23 Plus menggunakan hayat bateri yang jauh lebih baik daripada pendahulunya, saya rasa yang lebih rendah boleh meningkatkan lagi perkara.


KAMERA, VIDEO  & PEMBAHARUAN :
Manakala Galaxy S23 Ultra hadir dengan kamera utama 200MP yang menarik dan pelbagai ciri baharu, perubahan tentang kamera Galaxy S23 Plus adalah beberapa perubahan. Galaxy S23 Plus didatangkan dengan kamera sudut lebar utama 50MP yang mempunyai apertur f/1.8, lensa sudut ultra lebar 12MP yang baik, dan akhirnya, telefoto optik 10MP 3X yang mempunyai apertur f/2.4 dan mampu menolak zum maksimum sehingga 30X.

Terdapat lebih banyak perubahan di bahagian hadapan, di mana Samsung telah melemparkan kamera swafoto 12MP baharu dengan autofokus pengesanan fasa dwi yang sepatutnya memastikan semua gambar swafoto anda tajam walaupun semasa keadaan pencahayaan yang paling tidak menggalakkan, dan akhirnya mampu merakam video Super HDR sertaKlip video 4K@60fps untuk dikongsi di media sosial.potret cahaya malap telah dipertingkatkan juga.


Pengalaman keseluruhan dengan aplikasi kamera adalah sebaik mungkin, dengan semua ciri penting secara terperinci dibentangkan di sekeliling dan dengan banyak fungsi lanjutan yang ditaburkan di seluruh antara muka. samsung neophytes mungkin perlu membiasakan diri mereka dengan semua mod dan pilihan penangkapan yang berbeza yang tersedia, tetapi Galaxy yang berpengalaman tidak akan menghadapi masalah untuk melompat masuk dan mendapat manfaat daripada semua ciri baharu.

Kamera ultra lebar Galaxy S23 Plus pastinya memberikan warna yang lebih realistik berbanding dengan pendahulunya, tidak terlalu tepu dan mencolok, dan pastinya lebih menyenangkan mata. samsung telah mendail kembali peluncur HDR pepatah, menjadikan gambar Galaxy S23 Plus kelihatan kurang berlebihan, yang pastinya satu langkah ke arah yang betul. Jenis HDR terbaik adalah yang tidak disedari, pastinya.


Galaxy S23 Plus mengambil foto zum yang jauh lebih baik berbanding dengan pendahulunya, tetapi sebabnya bukanlah peningkatan perkakasan rahsia. apabila menggunakan kanta telefoto 3X, Galaxy baharu memberikan penyelesaian terperinci yang lebih baik, kurang dramatik dan mengurangkan kontras, yang memberikan keajaiban dalam mod kamera khusus ini. Hasilnya, teks tanda lebih mudah dibaca, anda boleh melihat lebih banyak butiran tentang lebih banyak subjek di latar belakang, dan anda juga tidak kehilangan begitu banyak maklumat dalam kawasan berbayang pada imej, yang nampaknya masih menjadi isu besar untuk Galaxy S22 Plus.

Apabila bercakap tentang potret, Galaxy S23 Plus mendapat peningkatan yang ketara berbanding Galaxy S22 Plus. HDR telah ditala supaya kecerahan keseluruhan dinaikkan sedikit dan akibatnya anda mendapat potret yang lebih baik daripada telefon yang lebih baharu. sebagai perbandingan, Galaxy S22 Plus cuba memukau kami dengan persembahan yang kualiti dan sedikit perubahan mamtap yang dirangsang, yang tidak berfungsi dengan baik untuk potretnya, terutamanya jika dibandingkan secara langsung dengan Galaxy S23 Plus.


Galaxy S23 Plus baharu boleh merakam video 8K pada sehingga 30fps, peningkatan berbanding rakaman video 8K@24fps tahun lepas, yang akhirnya menjadikan video 8K boleh digunakan dan fleksibel untuk pemprosesan pasca. penampilan warna lebih semula jadi pada Galaxy S23 Plus, tidak mempunyai tona kemerahan dan rupa video yang lebih dramatik dan kontras yang diambil dengan Galaxy S22 Plus.

masih terdapat sedikit ketinggalan apabila telefon bertukar antara kanta yang berbeza semasa rakaman video, tetapi saya pasti bersedia untuk memberikannya laluan untuk peninggalan kecil itu memandangkan betapa hebatnya penstabilan baharu itu.


Walaupun tanpa mendayakan mod Super Steady, kita dapat melihat betapa lebih stabil rakaman yang diambil dengan Galaxy S23 Plus berada dalam keadaan penangkapan yang sama seperti model tahun lepas, satu kemenangan yang pasti untuk Samsung yang berpunca daripada fakta bahawa syarikat telah melemparkannya. penstabilan imej yang lebih baik. terima kasih kepada VDIS (Video Digital Image Stabilization), rakaman yang diambil dengan Galaxy S23 Plus nyata lebih lancar, yang sepatutnya menarik minat mereka yang merakam banyak video.

Akhirnya, selepas bertahun-tahun merayu, peminat Samsung di seluruh dunia akan terhindar daripada lelaran terbaharu cipset Exynos. bermula dengan siri Galaxy S23 (dan mungkin akan bertahan selama beberapa tahun yang baik sekurang-kurangnya), Samsung akan bergantung sepenuhnya pada cipset Snapdragon 8 Gen 2 teratas Qualcomm di semua rantau di seluruh dunia, perubahan yang cukup besar. yang akhirnya akan membolehkan peminat Galaxy bukan AS menikmatiprestasi dan kecekapan tenaga cip Snapdragon.Cip Exynos samsung secara amnya telah ketinggalan daripada tawaran Qualcomm selama beberapa tahun sekarang, memberikan kecekapan yang kurang, prestasi yang lebih rendah dan hayat bateri yang lebih teruk.


Snapdragon 8 Gen 2 untuk Galaxy, iaitu nama sebenar silikon yang ditujukan untuk semua barangan terbaharu Samsung, prestasi dan kecekapan adalah apa yang anda dapat. Dalam kehidupan sebenar, telefon berprestasi mengagumkan dan padanan sempurna untuk Galaxy S23 Plus. menggunakan aktiviti harian biasa adalah satu kegembiraan, dan telefon membuka hampir semua perkara yang mungkin anda lemparkan dengan penuh semangat. Ia akan tertanya-tanya untuk melihat prestasi telefon dalam masa beberapa bulan, tetapi setakat ini, saya agak kagum.

PRESTASI, PENGECASAN & JANGKA HAYAT BATERI :
Terdapat bateri 4,700mAh yang akan menjadikannya dalam Galaxy S23 Plus, atau peningkatan 5% berbanding bateri 4,500mAh yang membuat pusingan di dalam Galaxy S22 Plus, dan hanya sedikit lebih kecil daripada juicer 5,000mAh yang terdapat dalam banyak Galaxy S23 Ultra yang lebih besar dan lebih maju.

Dan berikut ialah penanda aras bateri Galaxy S23 Plus kami, yang biasanya menegaskan semula jangkaan kepada bateri yang lebih besar, skrin FHD+ dan cip Snapdragon yang cekap, Galaxy S23 Plus mempunyai ujian penyemakan imbas PhoneArena tersuai, yang mempunyai pratetap paparan telefon pada 200 nits dan meniru pengalaman penyemakan imbas biasa:

Dipasangkan dengan Snapdragon 8 Gen 2, Galaxy S23 Plus pastinya berada di landasan yang betul untuk menjadi jauh lebih cekap daripada pendahulunya, dan hasilnya, mempunyai hayat bateri yang lebih baik. Walaupun kami secara amnya berpuas hati dengan hayat bateri Galaxy S22 Plus tahun lepas, pasti ada ruang untuk penambahbaikan, dan Galaxy S23 Plus adalah calon yang tepat untuk diberikan adalah peningkatan yang serius dalam ketahanan.

Tidak banyak perubahan yang diperkenalkan di sini: Galaxy S23 Plus masih menyokong pengecasan berwayar pantas 45W, serta Pengecasan Wayarles Pantas 2.0. Itu tidak terlalu lusuh, tetapi masih jauh daripada telefon Android mengecas terpantas di luar sana. Namun, ia mengambil masa hanya satu jam untuk mengecas sepenuhnya Galaxy S23 Plus dengan pengecas 45W, dan anda mendapat 74% selepas hanya 30 minit mengecas.

Apatah lagi, Galaxy S23 Plus nampaknya dilengkapi dengan Pengecasan Wayarles Pantas 2.0, yang walaupun menyokong sehingga 15W, terhad kepada hanya 10W pada siri Galaxy S23, penurunan taraf pastinya.


APLIKASI :
Galaxy S23 Plus dilengkapi dengan antara muka One UI 5.1 Samsung sendiri yang berjalan di atas Android 13dalam semakan One UI 5 kami, kami menamakan yang terakhir "kemas kini perisian yang sempurna," kerana ia meningkatkan kefungsian keseluruhan dan prestasi One UI Samsung  menggabungkan ciri penyesuaian dengan lancar dengan prestasi yang dipertingkatkan dengan ketara dan kelancaran keseluruhan sistem. dan untuk semua maksud dan tujuan, One UI 5.1 ialah kemas kini perisian kecil yang menambahkan sentuhan dan pengilat tertentu pada antara muka .

Memandangkan komitmen Samsung baru-baru ini terhadap sokongan perisian yang lama, Galaxy S23 Plus akan menerima kemas kini perisian utama sehingga 2027, serta keselamatan dengan baik sehingga 2028, yang membuktikan telefon itu dengan baik pada masa hadapan.

Mengitari kembali beberapa kemuncak One UI 5.1, kami telah dipertingkatkan Mod & Rutin, yang membolehkan anda menyesuaikan adegan untuk tidur, bersenam, memandu, bekerja atau bersantai, Panggilan Teks Bixby, yang membolehkan anda membalas panggilan masuk dengan teks (serupa dengan Google Assistant), sertaedit bersama Samsung Notes semasa panggilan video, yang merupakan tambahan yang bagus pada senarai fungsi.

Apabila bercakap tentang prestasi dan hayat bateri, dua kawasan yang kekurangan perdana Samsung (terutamanya Exynos), Galaxy S23 Plus kembali ke papan lukisan dengan harapan dapat memberikan pengguna pengalaman Galaxy yang sama sekali baharu. itu adalah benar terutamanya bagi saya, kerana saya kebanyakannya terbiasa dengan versi Exynos Flagship Samsung, dan untuk mengatakan bahawa saya sangat terkejut dengan dedikasi Samsung untuk memperbaiki barisan perdana Galaxy dengan mendalam.


SPESIFIKASI PERANTI GALAXY S23+
Model:   Samsung Galaxy S23+
Android version: 13, One UI 5.1
Display: 6.6-inch Super AMOLED (2340 x 1080)
Refresh rate: 48-120Hz
CPU: Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy
RAM: 8GB
Storage / Expandable: 256GB, 512GB / No
Rear cameras: 50MP (f/1.8) main, 12MP (f/2.2) ultrawide, 10MP (f/2.4) 3x telephoto
Front camera: 12MP (f/2.2)
Battery: 4,700 mAh
Battery life (hrs:min): 11:24 (adaptive)
Charging: 45W wired, 15W wireless, 4.5W reverse
Size: 6.2 x 3 x 0.3 inches (157.8 x 76.2 x 7.6 mm)
Weight: 6.9 ounces (196 g)
Colors: Phantom Black, Cream, Lavender, Green
Price in Malaysia: Samsung Galaxy S23+ 256GB - RM4,699 / 512GB - RM5,199.


KEPUTUSAN SAYA :  Galaxy S23 Plus terasa sangat prestasi yang luar biasa, perisian kamera yang dipertingkatkan dan hayat bateri yang jauh lebih baik daripada pendahulunya. Paparannya juga terkemuka.

KELEBIHAN :
✓ Prestasi cemerlang Chipset baharu yang berkuasa
✓ Paparan terang dan berwarna-warni
✓ Hayat bateri yang jauh lebih baik
✓ Kamera yang bagus dan kemas kini yang hebat

KEKURANGAN :
X Kebanyakannya naik taraf berulang lagi
x Harga masih mahal

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai Samsung Galaxy S23+, lihat sini!
https://www.samsung.com/my/smartphones/galaxy-s23/

Post a Comment

0 Comments