Review: Samsung Galaxy A55 5G - Telefon Midrange Premium Generasi Padu Dengan Cip Exynos 1480 Pantas 2024 Aura Flagship!



Samsung Galaxy A55 dilancarkan pada awal Mac 2024, bersama-sama dengan Galaxy A35. Walaupun terdapat persamaan, hanya A55 yang mempunyai kemasan logam, dan pemproses Exynos 1480 yang lebih baharu.

Kedua-dua telefon menawarkan skrin besar FullHD+ AMOLED 6.6 inci, yang menyegarkan pada 120 Hz untuk animasi yang lancar. kedua-duanya menjalankan kulit One UI 6.1 Samsung di atas Android 14 dan dijanjikan kemas kini keselamatan selama lima tahun, dengan empat peningkatan Android sepanjang masa.

Galaxy A35, A55 kini menampilkan bingkai aluminium logam, dan kedua-dua telefon melihat Knox Vault muncul pada telefon Midrange pertengahan Samsung buat kali pertama.

PAPARAN REKA BENTUK:
Samsung Galaxy A55 didatangkan dengan reka bentuk yang akan serta-merta mengingatkan telefon siri S utama jenama itu, dan itu bukan sekadar kebetulan. walau bagaimanapun, walaupun telefon kelihatan hebat dan reka bentuk kaca terdiri daripada bahan premium, ia juga menampilkan elemen yang sentiasa mengingatkan kami bahawa ini bukan Galaxy S24.

Galaxy A55 juga mempunyai apa yang Samsung panggil Key Island. Seperti namanya, ia membantu kawasan di sekeliling kelantangan dan butang kuasa menonjol daripada seluruh bingkai, yang dilakukan dengan menaikkan sedikit bingkai. Walau bagaimanapun, ia kelihatan seperti satu cara untuk Samsung memisahkan reka bentuk telefon jarak pertengahannya daripada peranti utamanya.

Tetapi, secara keseluruhan, Galaxy A55 terasa luar biasa di tangan dan semasa digunakan. Ia juga kalis air dan habuk, dan tiada apa-apa di sini yang boleh anda salahkan. Baik, kecuali untuk bezel di sekeliling paparan, yang sama besar di sini seperti yang terdapat pada Galaxy A54. Mereka kelihatan hodoh, dan oleh kerana Samsung telah meningkatkan saiz paparan, bezel hanya berfungsi untuk menjadikan telefon lebih besar daripada yang sepatutnya.

Butang pada telefon Samsung tidak pernah berasa sukar untuk dicapai atau digunakan. The Key Island mungkin berguna pada peranti dengan sensor penderia cap jari ceruk terbina dalam butang kuasa, tetapi itu sahaja. Samsung juga telah memilih kemasan bertekstur untuk keseluruhan bingkai tidak termasuk kawasan Key Island, yang bersinar lebih daripada yang kita mahu apabila cahaya mengenainya secara langsung.

Tetapi, secara keseluruhan, Galaxy A55 terasa luar biasa di tangan dan semasa digunakan. Ia juga kalis air dan habuk, dan tiada apa-apa di sini yang boleh anda salahkan. Nah, kecuali untuk bezel di sekeliling paparan, yang sama besar di sini sama seperti pada Galaxy A54. ia kelihatan hodoh, dan memandangkan Samsung telah meningkatkan saiz paparan, bezel hanya berfungsi untuk menjadikan telefon lebih besar daripada yang sepatutnya.



PAPARAN SKRIN :
Galaxy A54 mempunyai paparan 6.4-inci, sedikit lebih kecil daripada paparan 6.5-inci pada telefon yang datang sebelum itu, tetapi untuk Galaxy A55, Samsung telah pergi ke arah yang bertentangan. ia mempunyai paparan 6.6 inci, dan memandangkan Samsung tidak melakukan apa-apa untuk mengurangkan saiz bezel, dimensi A55 lebih besar daripada peranti sebelumnya.

Kecuali saiz, A55 mempunyai spesifikasi paparan yang sama seperti A54. Ia adalah panel Super AMOLED dengan kecerahan maksimum dinilai 1000 nits, kadar penyegaran 120Hz, resolusi 1080 x 2340 piksel dan sokongan HDR10+.

Pengalaman menonton yang disediakan oleh Galaxy A55 sangat baik, dengan kebanyakannya pembiakan warna semula jadi (yang boleh anda ubah dalam tetapan paparan) dan sudut tontonan yang luas. Skrin menjadi sangat terang, di dalam dan di luar, dan sangat bagus untuk menonton video SDR dan HDR


KAMERA 3 LENSA :
Perlu diingat bahawa walaupun kamera utama ialah 50MP, imej yang diambil ialah 12.5MP. Ini kerana telefon menggunakan pixel binning, yang pada asasnya bermaksud mencipta piksel yang lebih besar daripada yang lebih kecil. Terdapat mod 50MP jika ingin menggunakan resolusi penuh snapper utama, tetapi ambil perhatian bahawa anda memerlukan banyak cahaya untuk mengambil foto dalam mod itu.



Perkakasan kamera yang disertakan dengan Galaxy A55 5G adalah sama seperti A54 5G, termasuk 50MP lebar (utama) snapper, 12MP ultra-lebar dan 5MP makro. Saya benar-benar berharap untuk melihat kamera telefoto menggantikan menangkap shot makro itu, tetapi sayangnya, Samsung telah sekali lagi memilih haluan ini.



Kamera nampaknya mempunyai prestasi HDR yang baik, dengan butiran yang mencukupi dalam bayang-bayang dan sorotan, sambil mengekalkan tahap kontras yang baik dalam imej. sudah tentu, beberapa senario yang lebih sukar seperti foto ketiga dan keempat dalam tayangan slaid di atas terbukti terlalu sukar untuk A55, tetapi sebenarnya kebanyakan kamera akan menghadapi masalah dengan tetapan seperti itu.




Akhir sekali, kami mempunyai keupayaan mengezum Galaxy A55, yang terhad kepada zum digital, kerana tiada kamera telefoto khusus. Kita boleh mengatakan bahawa zum 2X boleh digunakan untuk shot kilat, tetapi apa-apa lagi, seperti 5X atau 10X, adalah kualiti yang terlalu rendah. tindakan yang lebih baik mungkin adalah untuk menangkap dalam mod 50MP dan kemudian menyalin imej..

KUALITI VIDEO :
Anda boleh merakam video pada 4K 30fps atau 1080p 60fps, dan berita baiknya ialah kualiti imej kelihatan menakjubkan dari kamera utama, dengan penstabilan yang sangat baik pada masa itu. anda juga mempunyai keupayaan untuk menukar antara kamera utama dan ultra lebar semasa merakam pada 4K 30fps, walaupun peralihan bukanlah salah satu yang paling lancar di luar sana.

Namun begitu, sistem kamera pada siri "A" (Awesome) Samsung yang lebih Premium kekal sebagai salah satu yang terbaik di pasaran, terutamanya apabila kita mengambil kira kualiti imej ikan ultra lebar dan keupayaan untuk merakam pada 4K 30fps.

PERMAINAN VIDEO GAMES DI SAMSUNG GALAXY A55 5G:
Sepanjang saya menggunakan Samsung Galaxy A55 5G 2024 ini bersama  Cip Exynos 1480 sangat tidak mengecewakan ketika bermainan permainan video games iaitu Konsol Video terkemuka bersama Emulator dilakukan dengan Telefon Galaxy A55 5G ini sangat pantas bermain. Samsung kini telah upgrad kedepan maju cip ini selepas digunakan pada Samsung Galaxy S23 FE Cip Exynos 1380!

Apa yang MegatzRevieW telah mencuba ia berjaya harungi kualiti frame gaming secara Emulator konsol. Manakala pula gaming bermain online di Modern War, Free Fire Max dan juga Call Of Duty sangat tidak mengecewakan Syabas buat Samsung yang telah mengkaji dan kasi naju balik kualiti Exynos kali ini amatlah terbaik. Sesuatu percubaan yang amat baik!

SEKURITI DIREKA OLEH SAMSUNG KNOX VAULT:
Samsung Knox Vault telah menjadi ciri standard dalam telefon perdana Samsung untuk beberapa lama, ia telah tiada dalam siri A sehingga keluaran A55 dan A35. perkembangan terbaharu dalam siri Galaxy A ialah pengenalan "Samsung Knox Vault", cip keselamatan perkakasan yang direka untuk melindungi data sensitif dengan menyimpannya secara berasingan daripada komponen silikon dan memori utama.

Secara keseluruhannya, Galaxy A55 menawarkan pakej jarak pertengahan yang menarik dengan reka bentuk yang anggun dan prestasi yang mantap, walaupun dengan beberapa kompromi yang biasanya dikaitkan dengan peranti jarak pertengahan. Ciri ketara lain termasuk pengimbas cap jari dalam paparan untuk keselamatan yang dipertingkatkan dan pembesar suara stereo untuk pengalaman audio yang mengasyikkan.

Walaupun, ini bukan untuk mengatakan model Samsung yang lain tidak dilindungi daripada ancaman sedemikian. Sistem keselamatan Knox hanya meningkatkan perlindungan ini, kerana ia mempunyai pelbagai lapisan keselamatan merentas perkakasan dan perisian

Ini ialah penyelesaian mudah alih selamat Samsung yang menyediakan perlindungan masa nyata untuk data anda. Satu lagi kemuncak Galaxy A55 ialah Samsung Knox Security yang terbina dalam telefon. Untuk siri Galaxy A, ia kini hanya tersedia dalam tambahan baharu yang lain, Galaxy A35. pada asasnya, ia memberikan keselamatan terhadap penggodam yang akan melakukan perbuatan jahat. Ini termasuk mendapatkan akses kepada data peribadi seperti mesej dan dokumen, penjejakan lokasi, mengekstrak kata laluan dan bukti kelayakan log masuk, malah mengawal telefon anda dari jauh:

■   Menyekat aplikasi yang tidak diketahui daripada akses tanpa kebenaran ke telefon anda.
■   Melabelkan nombor telefon yang tidak diketahui dan tidak selamat yang berpotensi penipuan atau penipuan panggilan telefon.
■   Menyediakan penyulitan hujung ke hujung untuk penyimpanan data pada Samsung Cloud.

PRESTASI GENERASI EXYNOS & PERISIAN:
Galaxy A55 5G didatangkan dengan set cip Exynos 1480 baharu yang dibina pada proses 4nm.ia dibina berdasarkan generasi sebelumnya, Exynos 1380 yang disertakan dengan Galaxy A54 5G, dalam setiap aspek. Seperti yang anda lihat daripada keputusan penanda aras yang kami perolehi semasa ujian kami, prestasi telah meningkat secara menyeluruh. Kecekapan juga telah bertambah baik, tetapi apabila kita mencapai bahagian bateri..

Selain daripada pengalaman permainan, A55 lancar dan lancar semasa saya menavigasi UI dan menatal melalui media sosial dan tapak web, yang tidak dapat kami katakan untuk A35 yang lebih berpatutan.

Perbezaan Diantara 5 Jenis Awesome Midrange & S Siri Flagship. Samsung Galaxy A72 4G (2021), Galaxy A53 5G (2022), Galaxy A54 5G (2023), Galaxy S23 FE (2023) & Galaxy A55 5G (2024).


Penggunaan Bluetooth Diantara Samsung Galaxy A55 5G Bersama 2 Peranti Galaxy Fit 2 dan Galaxy Buds FE

KELEBIHAN :
●   Kualiti binaan yang bagus.
●   Paparan yang sangat baik.
●   Prestasi Aplikasi dan permainan yang baik.
●   Prestasi yang konsisten di bawah beban.
●   Kualiti Gambar siang yang baik.
●   Kualiti Gambar Mod malam Cantik  dari kamera utama.
●   Boleh mencapai jangja hayat bateri  selama 2 hari.

KEKURANGAN :
■   Reka bentuk keseluruhan pada asasnya sama dengan A54.
■   Peletakan butang direka untuk tangan yang lebih besar.
■   Ralat pembaca Pengimbas Cap jari.

KEPUTUSAN :
Samsung nampaknya perbezaan mengikut rentaknya sendiri di pasaran perantaraan. Syarikat Korea Selatan itu kelihatan agak selesa dengan kemas kini tambahan tahunannya, dan pasaran secara amnya kelihatan diselesaikan dalam rentak yang sama, pesaing langsung kepada telefon Galaxy A.

Sudah tentu, terdapat pilihan yang lebih baik jika anda mengutamakan prestasi kamera atau permainan. Tetapi Galaxy A55 adalah pilihan seimbang dan selamat yang sama untuk pengguna yang mementingkan bajet yang menjadikan pendahulunya begitu popular pada mulanya. cuma jangan mengharapkan pengalaman dan prestasi premium yang sama bagi model Galaxy S Flagship.

APAKAH PERBEZAAN UTAMA ANTARA GARISAN GALAXY A DAN S?:
Alangkah baiknya untuk melihat pengecasan yang lebih pantas, peningkatan kamera sebenar atau lebih banyak kapasiti bateri, terutamanya berdasarkan dimensi yang lebih besar. tetapi paparan yang lebih besar, pemproses yang lebih cekap, dan terutamanya reka bentuk yang lebih premium mungkin akan menjadi peningkatan yang cukup baik untuk bakal pembeli, dan juga untuk pasaran pertengahan semasa.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai Samsung Galaxy A55 5G, lihat sini!
https://www.samsung.com/my/smartphones/galaxy-a/galaxy-a55-5g-awesome-iceblue-256gb-sm-a556elbdxme/

Unboxing: Samsung Galaxy A55 5G (2024) Pandang Pertama - Siri Midrange Premium Kembali Semakin Ketahap Flagship!

Post a Comment

0 Comments