BINTAI KINDEN PEROLEH PERJANJIAN KELONGGARAN BANTUAN BERSYARAT DENGAN MBSB

Kelonggaran Bantuan Bersyarat Membuka Jalan untuk Pemulihan Kewangan dan Penyelesaian Undang-Undang untuk Syarikat

PETALING JAYA, 29 DISEMBER 2023 – Bintai Kinden Corporation Berhad ("BKCB" atau "Syarikat"; Bursa: BINTAI, 6998), pakar perkhidmatan kejuruteraan mekanikal dan elektrikal (“M&E”), mengumumkan perjanjian kewangan penting dengan MBSB Bank Berhad ("MBSB" atau "Bank"). Perjanjian yang dimaksudkan itu ialah Conditional Relief Indulgence (“CRI”) untuk Optimal Property Management Sdn. Bhd. ("OPMSB"), anak syarikat 100% BKCB dan amat berguna untuk perkembangan BKCB ke arah kestabilan kewangan dan penjelasan undang-undang.
 
Di bawah terma penting CRI, OPMSB telah membayar balik RM3 juta kepada MBSB hari ini, dan akan menerima tempoh pelepasan bersyarat selama enam (6) bulan dengan bayaran balik pinjaman bulanan RM 500,000. Lebih kritikal ialah penarikan balik saman undang-undang oleh Bank terhadap OPMSB dan Syarikat, serta OPMSB dan Syarikat untuk menarik balik tuntutan balas mereka terhadap Bank, dengan kebebasan untuk memfailkan semula dan tanpa perintah mengenai kos menjelang 10 Januari 2024. Mulai selepas 10 Januari 2024, tiada lagi saman undang-undang terhadap Kumpulan BKCB oleh mana-mana rakan kongsi perbankan semasanya. Penjelasan undang-undang yang baru ditemui ini merupakan langkah penting dalam mengukuhkan asas kewangan Kumpulan BKCB dan membolehkan pendekatan yang lebih tertumpu ke arah menggiatkan semula perniagaan syarikat secara mampan.
 
Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif BKCB Datuk Tay Chor Han, melahirkan rasa terima kasihnya, "Kami amat menghargai keyakinan MBSB Bank telah tunjukkan kepada saya dan pasukan pengurusan baharu serta hala tuju yang kami ambil di Bintai Kinden Corporation Berhad. Dengan bersetuju untuk terma CRI bertarikh 28 Disember 2023, kami menantikan penarikan balik saman undang-undang MBSB terhadap kedua-dua BKCB dan anak syarikat milik penuh kami, Optimal Property Management Sdn Bhd (OPMSB) menjelang 10 Januari 2024. Ini adalah kelonggaran melalui Kumpulan BKCB kerana ia bermakna selepas tarikh ini, tiada lagi saman undang-undang terhadap Kumpulan BKCB oleh mana-mana rakan kongsi perbankan semasanya.
 
CRI ini pastinya menyegarkan pasukan saya dan saya dengan rasa optimis yang diperbaharui. Kumpulan BKCB telah giat membangunkan perniagaan sedia ada dan kini lebih bertenaga untuk mengejar peluang perniagaan baharu dengan sokongan jurubank baharu kami yang sedia ada dan berpotensi.
 
Tempoh kelonggaran selama enam bulan yang diberikan oleh MBSB membolehkan MBSB dan Kumpulan BKCB mempunyai masa untuk mengeratkan hubungan kami serta berurusan dengan penghutang tunggal OPM iaitu Kolej Teknologi Islam Melaka Berhad (KTIMB). Penghutang adalah 100% entiti milik kerajaan, terhad oleh jaminan Negeri Melaka. Walaupun OPM melaksanakan kewajipannya di bawah Perjanjian Konsesi yang dianugerahkan oleh KTIMB, OPM telah menjadi penggaji yang sangat miskin bagi hutang tertunggaknya, yang telah memberi tekanan kewangan yang melampau kepada sumber kewangan Kumpulan BKCB. Pembayaran balik hutang tertunggak yang lemah daripada KTIMB telah menyebabkan kemungkiran pembayaran balik pinjaman kepada MBSB. Itu adalah satu-satunya sebab MBSB menyaman kumpulan BKCB di tempat pertama dan menyebabkan kumpulan BKCB diklasifikasikan sebagai entiti PN 17 pada 28 Mac 2023. KTIMB terus ingkar pada obligasinya dan tunggakan berjumlah RM58.6 juta setakat Disember 2023.
 
CRI ini merupakan asas dalam strategi BKCB untuk menavigasi keluar daripada klasifikasi Nota Amalan 17 (PN17). Pasukan pengurusan berhasrat untuk menggunakan enam bulan akan datang untuk membina lagi rekod prestasi kami dengan MBSB, untuk mengenali kami dengan lebih baik dalam bidang perniagaan dan peribadi. Kami tetap berharap pada Julai 2024, penyelesaian jangka panjang yang baik boleh dicapai dengan MBSB."

###

MENGENAI BINTAI KINDEN CORPORATION BERHAD
Bintai Kinden Corporation Berhad (“Bintai Kinden” atau “Syarikat) adalah syarikat pelbagai disiplin dan kejuruteraan perkhidmatan industri yang diasaskan pada tahun 1973. Syarikat telah mereka bentuk, memasang dan menugaskan sistem yang merangkumi rangkaian penuh perkhidmatan kejuruteraan untuk bangunan komersial hingga kompleks perindustrian. Beribu pejabat di Malaysia, Bintai Kinden telah mengusahakan projek di Asia Tenggara, China dan rantau Teluk di Timur Tengah.

Untuk maklumat lanjut, lawat bintai.com.my.

Post a Comment

0 Comments