MERCURY SECURITIES CAPAI PRESTASI SIHAT UNTUK SUKU KEEMPAT 2023


KUALA LUMPUR, 26 DISEMBER 2023 – Mercury Securities Group Berhad (“Mercury Securities” atau “Syarikat”), mengumumkan keputusan kewangan disatukan untuk suku keempat berakhir 31 Oktober 2023 (“Q4FY2023”), menandakan tempoh pertumbuhan yang mampan.

Bagi Q4FY2023, Kumpulan melaporkan hasil sebanyak RM8.71 juta, yang menandakan peningkatan ketara sebanyak 19.93% daripada RM7.26 juta pada suku sebelumnya (“Q3FY2023”), walaupun keadaan pasaran yang mencabar di dalam dan di peringkat antarabangsa, menekankan daya tahan prestasi Kumpulan. Segmen pembrokeran saham menyumbang RM6.35 juta, manakala segmen kewangan korporat menambah RM2.36 juta, mencerminkan aliran hasil berbilang saluran Kumpulan. 

Margin keuntungan kasar Mercury Securities berada pada 57.93% untuk Q4FY2023. Keuntungan Sebelum Cukai (“PBT”) bagi suku terkumpul mencecah RM12.46 juta, selepas mengenakan sepenuhnya perbelanjaan penyenaraian tidak berulang sekali sebanyak RM3.93 juta. Tidak termasuk perbelanjaan penyenaraian tidak berulang sekali ini sebanyak RM3.93 juta, Kumpulan menunjukkan prestasi yang baik dengan PBT bagi suku semasa sebanyak RM4.60 juta dan RM16.39 juta untuk tahun kewangan penuh.

Lembaga Pengarah dengan sukacitanya mengisytiharkan dividen interim sulung sebanyak 0.5 sen sesaham berdasarkan tarikh kelayakan 12 Januari 2024 manakala tarikh pembayaran telah ditetapkan pada 2 Februari 2024. Kumpulan terus komited untuk mencipta nilai bagi para pemegang sahamnya dan pihak berkepentingan lain.

Pengurusan Mercury Securities mengulas, “Prestasi kami yang boleh dipercayai pada suku ini, dibuktikan oleh peningkatan yang bermakna dalam hasil dan margin keuntungan kasar yang sihat, menunjukkan keberkesanan strategi perniagaan kami. Keputusan ini menekankan daya tahan kami dan kecekapan menyeluruh kami dalam persekitaran pasaran bercampur. Kami amat berbangga dengan usaha pasukan kami dalam mencapai keputusan ini dan kekal fokus untuk mengekalkan trajektori pertumbuhan ini.”
 
Memandang ke hadapan, Mercury Securities teguh dalam komitmen Kumpulan untuk memacu pertumbuhan hasil dan mengoptimumkan kos operasi. Inisiatif utama termasuk mengembangkan portfolio pembiayaan margin bahagiannya, meningkatkan platform dagangan dalam taliannya dengan keupayaan algoritma untuk meningkatkan bahagian pasaran, membesarkan pasukan dagangan proprietarinya dan menambah kakitangan kewangan korporat untuk mengembangkan lagi bahagian kewangan korporat.
 
Mercury Securities juga akan memperkenalkan produk dan perkhidmatan baharu untuk mempelbagaikan lagi saluran pendapatannya dan seterusnya mengembangkan pangkalan pelanggannya. Dengan adanya strategi ini, Kumpulan bersedia untuk mengharungi cabaran masa depan dan memanfaatkan peluang untuk pertumbuhan dan prestasi berterusan Kumpulan.
 
Tiada angka perbandingan tahun ke tahun kerana Mercury Securities hanya disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 19 September 2023.
 
###
MENGENAI MERCURY SECURITIES GROUP BERHAD
Mercury Securities Group Berhad (“Mercury Securities”) melalui anak syarikat milik penuhnya, Mercury Securities Sdn Bhd ialah Organisasi Ahli Bursa Malaysia Securities Berhad, Ejen Depositori Bertauliah Bursa Malaysia Depository Sdn Bhd, dan Peserta Penjelasan Dagangan Bursa Malaysia Clearing Sdn Bhd. Akreditasi tersebut membolehkan Mercury Securities menyediakan rangkaian penuh pembrokeran saham dan perniagaan berkaitan seperti perkhidmatan kemudahan pembiayaan margin, perkhidmatan taja jamin dan penempatan, khidmat nasihat penyelidikan dan pelaburan, penjagaan dan perkhidmatan penama. Selain itu, sebagai Penasihat Utama yang diiktiraf oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dan Penasihat Utama, Penaja dan Penasihat Diluluskan yang diiktiraf oleh Bursa Malaysia Securities Berhad, Mercury Securities menyediakan rangkaian penuh perkhidmatan nasihat kewangan korporat seperti tawaran awam permulaan di Pasaran Utama, ACE Pasaran dan Pasaran LEAP Bursa Malaysia Securities Berhad, latihan penjanaan dana sekunder seperti terbitan hak dan penempatan persendirian, pengambilalihan, penggabungan dan pengambilalihan, nasihat bebas, pengambilalihan terbalik dan penstrukturan semula korporat yang dilakukan oleh syarikat tersenarai dan tidak tersenarai.

Untuk maklumat lanjut, sila layari https://www.mercurysecurities.com.my/

Post a Comment

0 Comments